lördag, december 02, 2006

Vår tids profet

Mr. Timbuktu, ja, han är min levande brinnande profet. Trots alla "fjortisar" som lyssnar på han - ja han blev världens sell-out men det kan jag stödja för mer folk fick ta del av hans skarpa penna - så är han ärlig, öppen och hård mot översittarna, hur kan man inte digga honom? Ja, jag är en rocker, men musik med politiska texter tycker jag offtast om.
Hans texter är underbart utformade, beatsen tunga och hans skånska dialekt är charmig.

Gott folk:
"om vi bättre umgås bättre förstås
ju bättre de går desto bättre vi mår
om vi bättre glor o bättre tänker
bättre jag tror vi blir bättre männskor"

"...När murarna faller när ögonen öppnas
när skriket o stenarna når upp i högsta
salen hos kungen, ministrarna cheferna
värre de blir
de gör riskerna fetare
att nånting händer
nånting förändras
att nånting vänder
orden förväntas
men vi håller på
o vi traskar o bråkar
trampar o jobbar
i sjaskiga kåkar
hoppas vi älskar vi köper o dömmer
vi blindas vi hindras
dom stöper ju lögner
reklamen o bilder o drömmar försviner.."
Ett brev
"...Härmed offentliggör jag min ställning i saken,
Introduktionsparagrafen, nu till självaste haken.
Har du märkt att fler och fler våldsbrott begås med vapen?
Är du inte säker varför, ta din tid, sov på saken.
Nä, vi börjar med att ta oss en titt på det globala
Det totala panoramat svält till terrordrama
till krig på stor skala till strama lagar och ramar.
Ingen moralkaka men stora bolagen saknar
kärleken för mänskligheten och planeten.
Herr statsminister, Ni måste ju vara medveten att:
den ondskefulle presidenten av USA
skiter i du och jag, han är Ku Klux Klans
barnbarnsbarn, han är en giriggam,
berövar alla från New York till Tadjikistan.
Den fascistverksamheten som han representerar,
du vet du har ju träffat honom, hängt och diskuterat..."
Dynamit (feat. Peps Persson)

"...det blir nog bra om vi säljer bort 39 Gripen
skrattar gott, läser högt ur exportstatistiken
för oss i tiden, yes i'm from sweden
vi hör aldrig skriken, ingen stank från liken
ingenstans sig likt, rent å tyst, lugnt å snyggt
historien är dunkelt byggd
för svensk järnmalm blev nazisters kanoner
staten tjäna in en massa av Hitlers kronor
så vår välfärd den bygger på bland annat detta
i vår värld är vi trygga, å då kan det fortsätta
alla tvättäkta jesusälskande män
som tjänar en spänn
och sket i vem som hälsade hem
för man bygger bara vapen om man har lust å mörda
och sår du ett frö så är det väl klart du ska skörda
det är klart vi ska sjunga till melodin som bomberna visslar
kulorna viner vackert även i fulaste tider"

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se