lördag, december 09, 2006

Bli moderat

Svensson har bestämt sig, vi har fått en ny regering. För att inte gråta för många kvällar försöker jag se det hela positivt. Jag har kommit fram till 3 positiva saker som valet betyder.

  • Vi har blivit opposition och kan därför förhoppningsvis styra debatten bättre och öppna ögon på väljarna
  • För att vinna nästa val behöver socialdemokraterna genomgå en ideologisk upprustning där man förhoppningsvis rättar till tidigare problem
  • Svensson upptäcker att "De nya moderaterna" INTE är något arbetar parti, och förhoppningsvis inte låter sig luras nästa år.

Ja, jag påstår att Moderaterna bara har målat över sin marinblåa färg med lite ny färg, men om man skrapar under ytan så kommer deras rätta identitet fram.
De har inte övergivit sina forna ideal utan bara klätt ut dem i fina färger och pratar inte mycket om deras ideologi överhuvudtaget.
MUF är de ända som öppet visar sin ideologi, t.ex. den här affischen, det ska de ha en eloge för, dock kan jag inte riktigt hålla med om att "Kapitalism är det enda system som är förenligt med demokrati[...]"

Just nu är jag lite sugen på att bli moderat, det skulle vara så otroligt skönt och slippa se problemen som finns i världen. Bara bry mig om min rätt att äga och säga: "Miljön är ingen prioriterad fråga för Moderaterna" som Fredrik Reinfeldt säger i P1:s partiledarutfrågning 2006. Jag skulle så gärna vilja falla för mina drifter som säger att det viktigaste är jag. Hur mycket moderaterna eller nya moderaterna försöker dölja sin politik så står det fortfarande svart på vitt, se till individen och individen är alltid du själv.
Det finns säkert många som kan trycka ner mina argument, men jag hävdar trots det att vi inte ska följa våra egoistiska drifter, vilket jag tycker att moderaterna visar upp en klar bild utav om man läser mellan raderna.

"Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad", även om du inte är kristen kanske du kan hålla med om att det är väldigt bra. Tror du någonsin att du kan bli riktigt sjuk? Inte, kan du tro att du kan råka ut för en olycka? Okej, med den politik som alliansen förespråkar, tror du att du kommer ha samma "frihet"/"möjlighet" att få vård som VD:n för Astra Zenica?

Tänk dig in i ett mardröms scenario där du förlorar alla pengar, vänner och din familj som finns i ditt liv, finns det en möjlighet med all den ångest och gråt som du bär på att klara dig med de moderata spelreglerna de vill/har satt upp? Jag tror verkligen inte det. Vår käre vän Fredrik skriver i sin bok "Det sovande folket" ifrån 1993 : Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras. De hälsosamma riskerna är mycket mänskligare än den falska tryggheten

Vill ni läsa fler underbara Moderatcitat, kolla in den här sidan som jag fått ifrån Baztrup

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se