tisdag, december 26, 2006

Erik Hellsborn

Ett roligt efternamn (hellsborn) speciellt för någon som kallar sig kristen, men det var inte allt jag hittade på hans blogg. Tänkte citera rakt ifrån hans blogg, reagera!

"Saxat från Expressen:
”Sex första kvällen, knullkompisar och flera partners samtidigt - utan kondom.

Experter varnar för ungdomars nya sexvanor.
Tonåringar har oftare könssjukdomar än prostituerade, visar nya siffror.”
Detta är inget att överraskas över, det är Guds straff för ett lösaktigt leverne.[...]"

Först trode jag att han var bara en vanlig SD- anhängare för han kallade sig: " Kristen Sverigedemokrat", men fel hade jag det visade sig att han sitter som folkvald i Varberg för SD.
Grattis Varberg!

Trots att de har bytt ut den svenska brinnande facklan mot en mer stilren blåsippa har de inte lyckats byta ut alla idéer.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Som kristen tror inte Erik på lösaktigt leverne, det kan nog många kristna skriva under på vare sig de är socialdemokrater, kristdemokrater eller sverigedemokrater. Inte konstigare än så.

itsweden sa...

"Trots att de har bytt ut den svenska brinnande facklan mot en mer stilren blåsippa har de inte lyckats byta ut alla idéer."

Ideerna har inte bytts ut, däremot är man mycket noga med att företrädarna för SD till punkt och pricka följer partiets åsikter. Jag tror inte att det finns något annat parti som har så lågt i tak som SD (av de partier som har demokrati som ledstjärna alltså). Till och med gamla trotjänare har sparkats ut ur partiet på, som jag tycker, lösa grunder.

Angående lösaktigt leverne -
Människan är den enda art på jorden som kan välja ett lösaktigt leverne , djuren har sina parningsperioder. Om man inte tror på Gud så är det uppenbart att universum straffar ett lösaktigt leverne på olika sätt. Ateister tror ju som bekant på Slumpen (stor S för att visa respekt för ateisterna), och nog spelar väl tur och otur in ganska mycket när det gäller könssjukdomar? Slumpen har en viss styrning vilket brukar bevisas med olika expriment, som att om man slår en tärning ett tillräckligt antal ggr så sprids resultatet av 1:or till sexor ganska jämnt. Alltså kan man säga att Slumpen straffar de som har ett lösaktigt leverne, ur ett ateistiskt perspektiv.

Ivan Saastamoinen sa...

Den gudensbilden av en Gud som straffar p.g.a. livsvanor och njutning vet jag inte vart han har fått ifrån, det finns inget som backar upp den bilden i bibeln. Det känns som en gammal och instabil gudsbild.
Gud med stort G har med vilken Gud man syftar på, inget med respekt, skönt att du respekterar dem, det gör jag också, men visar inte respekt genom använda stor/liten bokstav.

Ivan Saastamoinen sa...

Svensk: Jag är kristen, och jag "tror" på lösaktigt leverne

itsweden sa...

Ivan:
"Den gudensbilden av en Gud som straffar p.g.a. livsvanor och njutning vet jag inte vart han har fått ifrån, det finns inget som backar upp den bilden i bibeln."

Jag kunde ju dänga till med en packe bibelcitat men jag tycker att det verkar rätt meningslöst om du inte ens har läst bibeln.

"Det känns som en gammal och instabil gudsbild."

Den gudsbild som du tycks ha har även svenska kyrkan för tillfället. I den gudsbilden så är Gud feminist, bisexuell och allt annat trendigt. Ett bra riktmärke för en sökare är att när Gud har exakt samma värderingar som den tillfälliga samhällstrenden så är det ett tecken på att människan har skapat Gud och inte tvärtom.

"Gud med stort G har med vilken Gud man syftar på, inget med respekt, skönt att du respekterar dem, det gör jag också, men visar inte respekt genom använda stor/liten bokstav."

Muslimer som jag diskuterar med brukar uppskatta att man skriver allah med stort A, det var därför jag använde stor bokstav.

Stor bokstav används på egennamn, att använda stor bokstav på en persons Gud betyder att man respekterar att det är en personlig entitet, oavsett vad man själv sen anser om den personens gud.

itsweden sa...

Ivan:
" Svensk: Jag är kristen, och jag "tror" på lösaktigt leverne"

Hur ser du då på djurens restriktiva sexualitet med parningsperioder? Är dom bara tråkmånsar i dina ögon som inte har någon koppling till människan och därmed inget att lära ut?

itsweden sa...

En till Ivan, om du ser djuren som underliga varelser helt skilda från människan, tror du då på evolutionsläran öht?

Ivan Saastamoinen sa...

Jag har läst bibeln, inte ifrån pärm till pärm, suttit i bibelstudium ett antal timmar. Jag vill gärna ha dina bibelcitat.

Om evolutionen, jag tror på evolutionen, är inte 100% darwinist, men det är få som är det idag. Har du koll på äpplet ifrån ormen? Där får vi något som skiljer oss ifrån djuren.
Angående min gudsbild, Gud har genom alla tider blivit formad utefter tiderna, tron går framåt, den är inte statisk, nya insikter hjälper oss att förstå Gud.

Ateister och "Slumpen" bör du även kolla upp, det stämmer inte överens med min uppfattning om ateister.

itsweden sa...

Ivan:
" Jag har läst bibeln, inte ifrån pärm till pärm, suttit i bibelstudium ett antal timmar. Jag vill gärna ha dina bibelcitat."

Jag hinner inte plocka ihop dom citat och sätta ihop dom sammanhang som jag tänkte på. Är det inte typiskt när man för en gångs skull träffar på en människa på nätet som har ett intressant och eget tänkande, dessutom i unga år? Jag hoppas att jag kan återkomma med det inom kort.

"Om evolutionen, jag tror på evolutionen, är inte 100% darwinist, men det är få som är det idag."

Jag missbedömde dig och trodde att du var en dessa otaliga ateister som är ateist bara för att man *ska* vara det.

"Har du koll på äpplet ifrån ormen? Där får vi något som skiljer oss ifrån djuren."

Ja det har jag (jag har läst bibeln från pärm till pärm). Ormen initierar förmågan hos människan att själv kunna skilja på ont och gott (fel/rätt, vackert/fult o.s.v), men förmågan initieras i en varelse som är ofullkomlig och människan blir satt i en ofullkomlig värld vilket innebär att vi aldrig kan göra 100% gott (inte heller 100% ont).

Innan människans intåg i universum så existerar inte förmågan att *välja* gott eller ont, på den punkten skiljer sig inte vetenskapen från bibeln.

"Angående min gudsbild, Gud har genom alla tider blivit formad utefter tiderna, tron går framåt, den är inte statisk, nya insikter hjälper oss att förstå Gud."

Jo, tanken är knappast att läsa bibeln som en instruktionsbok och sedan leva efter gamla judiska uppfattningar om rätt och fel. Andemeningen måste sättas i sitt sammanhang i vars och ens liv i den tidsperiod och miljö som personen befinner sig i. Det knepiga blir när människan själv skapar olika läror som ger diverse olika värderingar och man tror att dessa värderingar är lika goda och rätta eller mer goda och rätta än de som finns i bibelns andemening.

"Ateister och "Slumpen" bör du även kolla upp, det stämmer inte överens med min uppfattning om ateister."

Inte? Jag har hört tusentals ateister som anser att universums skapande beror på Slumpen och att det inte finns någon högre mening med något.

Ivan Saastamoinen sa...

Du tycker att jag har missat andemeningen i bibeln, det må vara så, men jag tror inte det, skulle gärna vilja ha din syn på det.
Kolla upp slumpen med stort S och Gud med stort G, de flesta ateister tror på slumpen.

"Är det inte typiskt när man för en gångs skull träffar på en människa på nätet som har ett intressant och eget tänkande, dessutom i unga år?"

Roligt att du känner så, dock tycker jag fortfarande att det känns konstigt att disskutera med någon som gör att jag ifrågasätter om jag är Svensk, och om huruvida jag blir utkickad ur Sverige om du skulle sitta vid makten. Det kanske bara är jag, men jag har aldrig funderat över detta tidigare.
Tycker dock att det är intressant att du inte kan visa din sanna identitet.

Anonym sa...

Ivan :

" tycker jag fortfarande att det känns konstigt att disskutera med någon som gör att jag ifrågasätter om jag är Svensk, och om huruvida jag blir utkickad ur Sverige om du skulle sitta vid makten. Det kanske bara är jag, men jag har aldrig funderat över detta tidigare. "

Varför skulle det vara konstigt ? När du skrev att du skulle " ta debatten med SD " i tidigare blogginlägg så borde du väl ändå ha insett att du skulle få diskutera med personer som z999 ?

Anonym sa...

Ivan. Du behöver inte vara rädd för en Sd:are. Jag är Svensk, min sambo föddes i före detta Sovjetunionen. Hon flyttade till Sverige för 7 år sedan. Idag har hon ett fast heltidarbete, pratar svenska, och skriver svenska flytande. Hon är helt integrerad, för att inte säga assimilerad i det svenska samhället. Hon är dessutom Sverigedemokrat, och den som efter att jag träffade henne för 2 år sedan, fått mig att lämna folkpartiet för Sd. Om du däremot inte accepterar svenska lagar, vill leva i etnisk homogen enklav, skild från det svenska samhället, eller vägrar lära dig svenska i tal och skrift, ska du nog vara lite orolig. Om du är islamist, och inte kan acceptera västerlandets jämställdhet, arbetar aktivt för att sprida ett islam, som inte fungerar tillsammans med en västerländsk demokrati, ja då kan du dra på en gång.

Men om du känner dig som svensk, svenska i skrift kan du bevisligen, och antagligen också i tal. Om du accepterar den värdegrund som det svenska samhället är uppbyggt på, ja då är du mer än välkommen att stanna.

MVH Sven-Olof

Anonym sa...

Jag anser att den politik som SD står för är ett kraftigt steg ifrån denna värdegrund som det svenska samhället är uppbyggt på.

Vi ska välkomna, uppmuntra, försöka, förlåta och sprida kärlek. Det är den kristna värdegrund det svenska samhället är uppbyggt på.

Inte sparka ut någon som inte känner sig välkommen. Jag skulle gärna vilja se Jesus propagera för att skicka tillbaka flyktingar till svält, förtryck och misär.

Bloggtoppen.se