onsdag, december 13, 2006

Rymden

Ja, Sverige finns på kartan igen. Det finns en svensk på rymdfärjan Discovery, han viftar sött till oss med sin svenska flagga, Hurra. Ja, jag vet att det är väldigt "svenskt" att inte glädjas åt landsmän, varför det kommer sig vet jag inte, centerpartist ledaren Maud var dock glad för familjens lycka.

10 000 ton bränsle förbrukar färjan. Det är inte därför jag skriver om detta, jag undrar lite över motiven till rymdfärderna. Enorma resurser förbrukas för att besättningen ska få känna på lite viktlöshet, skämt åtsido, det kostar fruktansvärt mycket pengar all den forskning som bedrivs till forskning i/om rymden. Till vilken nytta börjar jag tänka på, vilken gåta vill de lösa?
Det känns säkert lite bakåtstridande, men jag brukar vilja få valuta för pengarna och brukar ofta arbeta målinriktat, med tanke på att det inte är lite pengar så är det klart man undrar, lägg då i åtanke alla problem på jorden, vilka många kan lösas.

Hörde någonstans (skjut mig inte om jag har fel) att om alla pengar som satsats på allt som har med rymdforskning att göra så skulle det finnas vattenledningar till hela världen. Nasas budget ligger på runt 15 miljarder dollar per år (16.2 för 2006).

Pengar är svårt att få grepp om, speciellt så mycket, har räknat lite det är ändå jättesvårt att förstå, men med tjänsten CAFOD World gifts, vilka arbetar med att man köper olika saker som folk i fattiga länder behöver, t.ex. en get eller en ko eller en vattenpump. En ko kan vara lika effektiv som ett mikrolån där man kan sälja mjölken som kon producerar osv.
En ko kostar på CAFOD £72 och det skulle betyda att med årets NASA budget skulle världen kunna få 11 422 114 kosor, jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa, men jag tror att det hjälper väldigt mycket, plus att man kan inseminera kossorna vilket ger många fler kor.

Varför inte ge bort hus för pengarna, jag kan bara ana vilken osäkerhet det måste betyda att inte ha någonstans att bo, den osäkerheten som man ständigt måste leva med, för NASA:s budget får vi 587 423 hus i 3: dje världen länder.

Jag anser att forskningens proportioner, lönsamhet och mål bör granskas.

1 kommentar:

Erik sa...

klokt som alltid, men att lägga ner forskingen tror jag inte på. Men öka bistånden och granska om Nasa verkligen behöver alla de där pengarna.!

Bloggtoppen.se