torsdag, oktober 26, 2006

Skolsystemet

För att kunna få ett betyg i skolan så har skolverket satt upp betygskriterier och mål.
Dessa saker ska hjälpa lärarna och eleverna att få ett rättvist betyg, kriterierna är väldigt vaga, så skolorna brukar skriva om dessa kriterier och mål, för varje uppgift man gör, och för hela kursen.
Med hjälp av detta ska ett rättvist betyg sättas, eleven har möjlighet att argumentera med pappret i handen för sitt betyg.

Problemet uppstår när läraren säger att alla målen för ett specifikt betyg inte har blivit uppnådda, läraren har ju alltid rätt. Säg att för att få Mycket Väl Godkänt på en uppgift har du 5 mål att nå upp till, du når upp till 3/5 MVG- målen, och får ungefär MVG-.
Sedan har du 4 sådana uppgifter till, du får 2/5, 1/5, och 4/5.
Betyget för hela kursen slutar på VG. Pratar jag då med min lärare och säger att dessa mål som jag har nått upp till för att få VG inte stämmer överens med min uppfattning, eftersom jag anser att 3/5 + 2/5 + 1/5 + 4/5 = 10/5.

Att jag bevisar att jag når upp till MVG-målen på olika moment betyder idag ingenting. Trots att jag har lärt mig att behärska dessa mål genom arbetsprocessen kan jag inte hävda att jag förtjänar MVG, målet för kursen är idag oväsentlig, det är de enstaka examinationstillfällena jag blir bedömd utefter, inte att jag under någon period når upp till kursens MVG kriterier.

Det finns idag även mål som min skola har tolkat, eller hittat på, i mitt senaste arbete fanns målet: hålla deadline. Klart att ungdomar måste lära sig hålla deadline, men det finns ingenting i skolverkets kriterier för deadline. Det blir såklart orättvist om några arbetar hårt med att hålla tidsramarna, medan någon annan tar en extra vecka till på sig och den andra personen får ett högre betyg. Ytterst spelar inte målet någon roll?

För att ge ett exempel, det hålls regelbundet nationella prov i kärnämnena, om man får MVG på dessa, är det viktigaste tidigare betyg på enstaka uppgifter där man kan ha nått upp till ett mål eller flera men inte alla. Trots att jag bevisar med ett nationellt prov att jag har nått upp till MVG - jag har klarat målen - så spelar inte kursens mål någon roll, jag har blivit bättre sen tidigare testresultat, men jag får fortfarande inte det jag förtjänar trots att jag har bevisat att jag når målen. Dock så innehåller inte nationella proven alla mål.

Nationalencyklopedins ordförklaring på mål: "avsett resultat av verksamhet".

Det kan bara vara så på min skola, men jag är inte övertygad om detta. Skolan innehåller 1900 elever, och jag tror att det finns en ganska stor lucka mellan Skolverket och skolorna.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se