fredag, oktober 20, 2006

From cradle to grave

Kanske känner ni till just det uttrycket, från vaggan till graven?

De flesta stora företag satsar på det, man vill att alla ska köpa deras produkter från vaggan till graven, man blir en livslång konsument åt företaget.

Hur gör man då detta?
Jag är ingen expert på reklam industrin, men genom enorma kampanjer, provsmak och reklam. De flesta reklamer är uppbyggda så att varje person kan hitta något att känna igen sig utav. T.ex. det är ofta dolda symboler och budskap i form av bl.a. färg, form och ljud på de korta reklamsnuttarna vi ser som tilltalar oss.

Om man lyckas övertala föräldrarna om en produkts värde, ett värde som inte stämmer så kommer de att köpa produkten, man brukar säga att barn gör som vi gör och inte vad vi säger, och när barnen växer upp är dessa produkter i fokus när de går och handlar. Detta kallas det kulturella arvet.

Coca-cola är ett typiskt exempel på hur man har lyckats, överallt finns reklam för dem, och alla köper produkterna. Varför?

För något år sedan tänkte jag efter varför jag köper de produkter jag köper, jag kom till slutsatsen att det är framförallt reklamen och vad andra köper som jag köper. Men tänkte jag efter när jag hade den där colan framför min näthinna, varför jag köpte den? Jag började göra det mer och mer, jag förstod att jag är en produkt av det samhälle som vi lever i, jag är ingen fritänkande individ, utan snarare en hjärntvättad konsument, min värld gick under.
Jag pryade på Grand Hotel i Saltsjöbaden när jag gick i 8:an. Jag och en vän fick till uppgift att rensa ut deras gamla kök, köket var gjord av gjutjärn med stora rostiga bultar. Utan framgång försökte jag få upp bultarna, jag bad om avfettningsmedel, min handledare svarade:

"gå till köket och ta coca-cola flaskan i kylen häll det över bultarna och lossa dom efter två minuter", häpen gjorde jag som han sa, och de lossnade utan större svårighet. Coca-Cola används har jag lärt mig senare som avfettningsmedel inom flera branscher.

Ändå så stod jag där med Colan i handen och drack, så jag tänkte smakade det gott eller vad den sockerrushen och kulturarvet som gjorde så jag tyckte om det, smakade det gott. Jag kom fram till att det inte var gott och sedan dess händer det sällan att jag dricker coca-cola.

Idag läste jag i Metro att Coca-Cola Company hade gått med 1,4 miljarder dollar i vinst. Ledsen och arg så hoppades jag att några fler tänker efter på sina val.
Det finns även mer och säga om hur Coca-Cola Company sköter sig, om du är intresserad kan du läsa en DN-artikel eller Killercoke.org om just detta, men jag har valt att begränsa mig till ditt val.

Jag uppmanar dig till ökat aktivt val, tänk efter innan du handlar(haha dubbelbetydelse) och om du bestämmer dig, tänk på varför du handlar som du gör.

Innehåll av vanlig coca-cola:
Kolsyrat vatten, socker (10,37 procent 66 procentig sackaroslösning), färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra), aromer samt koffein.

- Det är inte bra saker du stoppar i dig

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se