tisdag, november 14, 2006

Det förlorade ordet

Ja, vi har ett förlorat ett ord, ett ord som har enorm betydelse för mig, och som borde ha det för alla andra, de flesta av de problem som världen står inför idag, svält, överkonsumtion, växthuseffekten och naturkatastrofer är för att vi har glömt bort detta ord.
Ordet jag syftar på är solidaritet, här följer en ordförklaring från NE, detta för att ordets innebörd och vikt aldrig ska glömmas:

"1
känsla av samhörighet med och beredvillighet att stödja och hjälpa andra människor särsk. sådana som tillhör den egna gruppen {ebroderskap, sammanhållning}: solidaritetsaktion; ~en mellan de olika fackförbunden; ~ med de arbetslösa
HIST.: sedan 1849


2 gemensam ansvarighet [ekon.]
HIST.: sedan 1837"

Varför används inte ordet? Varför har det försvunnit ur vårt tänkande? Har jag inte rätt när jag säger att alla de största farorna skulle kunna lösas med solidaritet?
Världen har inte alltid varit sammanhållen, den har bestått av mindre delar oberoende av varandra, t.ex. städer mindre områden, solidariteten fanns där, men inte gentemot de andra "små världarna". Vad menar jag med detta? Jo, man såg inte det hela, utan bara det i närheten, i och med industrialismen såg man att alla hörde ihop och delade på den stora världen.
Har steget ifrån de "små världarna" till en stor gått för fort? Är det i skiftet som ordet solidaritet har försvunnit, eller inte ordet utan just solidariteten.
Jag vet inte anledningen till varför solidariteten har försvunnit, men det måste ske en förändring. Behovet av en global solidaritet i tiden med de "små världarna" var inte stora, men idag är de större än någonsin, problemen KAN INTE lösas genom några länders försök, utan vi måste stå solidariska inför problemen.

Glöm aldrig att solidaritet inte är ett blått ord, det är rött som blodet, trots att de blåa försöker sno ordet, och förstöra det.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se