tisdag, januari 02, 2007

Liggsår, CP-skadade och de stackars eleverna

Länge har jag funderat över de alarmerande rapporterna om hur de äldre på ålderdomshemmen blir behandlade som kollin utan känslor och medkänsla, hur mycket ligger det i medias och partiernas syn på äldreomsorgen?
Folkpartiet uttrycker det såhär.

"Satsa på äldreomsorgen

Det är något kusligt med ett samhälle som ger kor rätt till utevistelse men inte ger våra äldre rätt till en promenad. Som ger hästar rätt till sällskap men lämnar tusentals gamla som fångar i sina egna hem, oförmögna att ta sig ut och träffa andra människor."

Sjukvården beskrivs såhär:

"Sjukvården lider av stora problem. Patienter skickas fram och tillbaks mellan olika läkare utan någon samordning. De får stå i vårdkö i månader eller år.
På kvällar och helger är det bara akuten som har öppet, med timslånga väntetider."

Då börjar jag undra om det verkligen är så farligt som de beskriver, alla har väl läst om nedskärningarna i vården och äldreomsorgen, men finns det någon faktiskt problem? Jag vill inte gärna tro att det ser ut såhär, och jag vill heller inte tro att det är ett skräckfenomen konstruerat av den före detta oppositionen och deras medier.
Jag är glad över min skolgång, min tillgång till vård och andra "välfärdstjänster" som har finansierats utav skattemedel. Jag kanske står i en klass för sig, men jag har svårt att tro det.

Många klagar över hög skatt, men de pengarna kan väl inte bara försvinna, de måste ju ta vägen någonstans? Sänkta skatter kommer väl att betyda mindre pengar, mindre pengar kommer väl att betyda färre resurser? Förstår verkligen inte hur vår käre alliansregering ska satsa på så mycket saker och ändå sänka skatten.

Tillbaka till vår stackars vård, skola och omsorg, våran eminenta public service SVT, har gjort en grym dokumentär om det faktiska läget med ovannämnda institutioner, du kan se den här.
Den är lång, 1 timme, men se de första 20 minuterarna och inse att landet inte är i kris, utan snarare en av de främsta länderna i världen. Döm själva.

Moderaterna skriver:

"I dag är ålderdomen för tusentals och åter tusentals pensionärer allt annat än trygg. En viktig anledning är de vårdköer som den planekonomiska organisationen av sjukvården orsakar och de skandaler som återkommande rapporteras från svensk äldreomsorg. Moderaterna vill tillföra kommunerna tio miljarder kronor de kommande tre åren. Det är en omfattande nysatsning för att stärka vård

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skriv mer personligt, vad du gör o sån shit.

Anonym sa...

anonymous --> öh? och det har du med att göra?

Ivan --> jag tror det varierar mellan olika äldreboenden och vårdinstiftningar. vissa ÄR ju verkligen katastrof men vissa, som min mormors (Saltsjöbaden, så de är ju en "välfärdskommun") fungerar mycket bra. Sveriges äldrevård är så otroligt välutvecklad i jämförelse med andra länders, vi tar otroligt bra hand om våra gamla. sen att det alltid kommer att finnas undantag det är ju en annan femma. jag tror det finns mycket att kämpa för inom äldrevården, men vart finns det inte det någonstans?
I alla fall...du har en poäng i det du skriver!

Anonym sa...

Hejhej. Måste börja med att säga mycket bra blogg!

Du är inte ensam min vän!
Det här har jag funderat på hur länge som helst, hur folk inte förstår att med sänkta skatter blir vården och äldreomsorgen sämre antingen i standard eller pris.
En sak till är att detta förmodligen, enligt mig, kommer skapa stora klasskillnader. Att de som har pengar att betala med går till ett finare sjukhus med bättre vård medan de människor med inte lika gott ställt är tvugna att gå till ett lågstandardssjukhus.
Även detta resulterar i att "överklassjukhusen" har råd att betala bättre, mer välutbildade läkare och lämnar bottenskrapet till de andra.
Samma sak i äldreomsorgen.

Tack för mig!

Nina Nylander sa...

err, det är väl knappast i skola och vård som alliansen vill spara in pengar. bara i din fantasi kanske ;P

det är väl en klen tröst till folk som far illa av vården eller inte får (adekvat) vård att vi är bland de bästa i världen. man kan inte bara jämföra sig med andra hela tiden även om det kanske ger ett uns av perspektiv.

Bloggtoppen.se