måndag, januari 08, 2007

Helikopterkrash i Frankrike

Den 7 Januari hände något fruktansvärt, 3 personer i södra Frankrike har omkommit efter att en helikopter krashade på parkering där de stod och vinkade av sina vänner som åkte iväg i helikoptern, efter att ha avnjutit middagen på Chez Bo. Vännerna tog helikopter hem, men kom inte så långt. Du kan läsa nyheten här på DN eller på SVT.

Som sagt en fruktansvärd händelse, de hade pengar, det kan man förstå om man hade råd med helikopter. När jag var inne på SVT:s hemsida igår så var den nyheten högst upp.

Jag har hört att varje minut dör ett barn i 3:dje världen, under den måltiden de hade så kan jag bara ana att cirka 50 barn har dött, att äta tar väl cirka 50 minuter.

Allas lika värde pratas det om, men om 3 rika dör, kommer det högst upp på nyhetssidorna, kan tänka mig att räddningsarbetet tog några timmar + midagen, det är väl cirka 200 människoliv som har försvunnit, det är dock dessa 3 som får rubrik.

Vad kan vi dra för slutsats av detta? Alla har inte lika värde, människovärdet är värderat i pengar och överflöd.

Så till alla er säger jag: Den med mest pengar vinner, börja utnytja människor, gärna i 3:dje världen för där finns det pengar att hämta det lovar jag.

Fast för att inte bli allt för dyster så tänkte jag avsluta med ett skönt bibelcitat ifrån Matteus 6:19: "Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl."

1 kommentar:

Anonym sa...

För mig handlar det du skriver om inte om människovärde utan om nyhetsvärde. Intressant läsning dock.

Bloggtoppen.se